tirsdag 25. september 2012

Ø2.02 Sosial Media Strategi




Kickstarter

kickstarter.com
Sosial Media strategi Kickstarter.com

Jeg tar for meg Crowdfunderen kickstarter.com. Først skal jeg forklare hva dette er (1). Deretter vise hvordan det fungerer i bruk av sosiale media (2). Sist vil noen metoder for å bruke det bli belyst(3).

Hva er dette? Kickstarter er en sosiale media finansieringsplattform for kreative prosjekter. Det er ny måte å finansiere og følge kreativitet på. Det har eksistert siden 2009. En "crowd funder" som Kickstarter henvender, utnytter og tiltrekker seg til potensielle kunder(/brukere/fans), direkte for å kunne finansiere ideen eller prosjektet som gjelder. Dette er sosial media for gründere, oppfinnere, designere, artister, kunstnere, entrepenører, og selskaper med dårlig likviditet. Det som samler denne gruppen er at de har problemer med å finne investorer og kapital til å sette ideen ut til livet eller produsere en fungerende prototype. Ideen er enkel - tilby muligheten til investering. Det er meget underholdende å bla igjennom alt det rare som er der inne og eventuelt følge det prosjektet man har støttet.




Kategoriene er kunst, tegneserier, dans (?), design, mote, film, mat, spill, musikk, fotografi, utgivelse, teknologi og teater.


Det kickstarter gjør er å tilgjengeliggjøre prosjektet og ideen for allmennheten slik at deres støtte kan gjøre gjennomføring virkelighet. Kickstarter tar en 5% andel tjenesteytelse av innsamlede midler, hvis prosjektet samler inn nok midler. En annen betingelse er at man må nå målet man har satt innen en gitt tid ellers får man ingenting. Dette er en motiverende faktor for å realisere prosjektet og for brukerne til å gjøre sitt ytterste (all or nothing). I realiteten kuttes ut mellom-mennene; ventureinvestorer, banker og business angels. Kickstarter flytter deres "makt" og muligheter over til kunde/brukergruppen som samlet har mulighet til å skaffe til veie midler. Deres bidrag kan være alt fra 10 dollar til 10 000 og oppover. Det er forskjellige nivåer og perks ved hver donasjonsterskel. Men hvert steg tilbyr noe spesielt for å få kunder og fans til å donere mer. Man må tilby noe - en utgave av objektet, 1gangs bruk av tjeneste, ol.

Kickstarter tilbyr muligheten og platformen, men innholdet og måten man tiltrekker seg sine donorer er man ansvarlig for selv. Resultatet av alt på kickstarter er brukergenerert innhold, prosjekter og ideer for å skaffe finansiering fra kunder og fans. 

Hva slags strategi legger man for å få det til på kickstarter?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar