tirsdag 25. september 2012

Ø2.01 Hva er Sosial Media Strategi?


http://globalhealth.stanford.edu/blog/ghmedia_fellowship/social%20media%20advertising.png Hva er god sosial media strategi?

Alle bedrifter er i dag representert over sosiale media på ett eller annet vis. Det er blitt en nødvendighet - bedrifter må være en del av et samfunn og eller miljø, eller dø ut.. Det er billig og enkel markedsføring! Det er god markedsføring om man gjør det riktig! Mange av bedriftens mål kan oppnås her.

Hva kan man oppnå med sosial media? Man kan ha god førstehånds kontakt og åpen kommunikasjon med kunder, leverandører, tilhenger, samfunn, interessenter, og ansatte. Dette er mye verdt. Man kan samle statestikk og tilbakemeldinger om produkt og eller tjenester som koster mye å få utført på oppdrag av diverse PR-firmaer.

Dette kommer ikke av seg selv. Det krever hardt arbeid og dedikasjon. Hvordan oppnår man god dekning eller det man ønsker å oppnå med tilstedeværelse i sosiale media er viktig å etablere.


http://www.uber-socialmedia.com/wp-content/uploads/2012/05/social-media-landscape.pngMan må legge en strategi for :
Man må sette mål (resultat-, prosess- & effektmål)
Visjon (holdninger, verdier og mål)
Finne sin(e) målgrupper
Budskap (nå ut til kunden/brukeren)
Engasjere
Ikke ta det personlig, gjør det personlig!
Framtreden, tilstedeværelse og svar
Interaktivitet (brukergenerert innhold = basis for miljø)
Velge platform og kanal (metode og verktøy henger sammen)
Være progressiv og endre retning med flyten på nett

Problemet i sosiale media og de tjenestene som er i WEB2.0 er at den eneste konstanten er endring. Det er slik at forberedelse er alt. Planer og strategi må kontinuerlig endres eller tilpasses for å kunne følge utviklingen og holde sin bit av kaken aktuell og interessant. Strategien er først og fremst til for å holde oversikt og en rød tråd gjennom bedriftens mål og visjon.
Plans are nothing; planning is everything ~ Dwight D. Eisenhower
Bedriftens førstevalg i dagens situasjon er facebook. Personlig tilbakemelding er veldig viktig hvis tilstedeværelsen i sosiale media skal kunne være oppnå noen av målene til bedriften og den populariteten den søker (oppnå antall likes, følgere, kommentarer osv). Brukeres spørsmål, ros eller sinne kan håndteres på mange måter og oppnå markedsføring og "creds" fordi det viser at bedriften bryr seg om produkt/bruker og har vilje og innstilling til service. Folk stoler mer på brukerinnlegg enn på representanter fra en organisasjon. Brukere følger brukere. Derfor er "samtaler" markeder og deltakelse her er viktig. Dette er på mange måter interaktiv Showbiz og det er lett og manipulere (stage diskusjoner med "kunder" eller man kan også kjøpe seg likes og tilhengere, derved undergraves økonomien for platformene i sosiale media av falske profiler som ligner botnet). Man må finne en posisjon for appell - måte å tiltrekke seg brukere, fanboys eller kunder. Dette være seg å provosere, inspirere, påvirke eller rett og slett bare svare! osv. Hvordan levere relevant informasjon og kapre oppmerksomhet er viktig. Folk samler seg i samfunn og miljøer og de passer også på de. Derfor vil folk forsvare en ide, merke, symbol, retning, produkt, sted, trend, holdning, politikk osv de følger. Man kan få kunder/brukere/fans til å kjempe for seg. Dette er merker og symbolers makt. Man må bygge og merkevareplassere seg kontinuerlig. 

Vis gjennomsiktighet, bygg opp tillit, engasjer, bruk flere verktøy (sosiale media kanaler), og gi innhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar