tirsdag 11. september 2012

Ø1.02 Forventningsfaktorer i Sosiale Media


Forventningsfaktorer i Sosiale Media

I dette innlegget skal vi se på hvilke forventningsfaktorer som ligger i Sosiale media og hvordan disse er viktige å ta stilling til for bedrifter, organisasjoner og individer som jobber med sosiale media. Videre skal vi identifisere en blogg hvor bloggforfatter tar hensyn til dette. Det er fem forventningsfaktorer : Troverdighet, Gjennomsiktighet, Åpenhet, Rask respons og Langsiktighet. De overlapper til en viss grad.

Troverdighet (authenticity) Akkurat som for private deltakere i sosiale medier, er tillit, troverdighet og en personlig tone interesse for og godt inntrykk av bedriftenes bruk av de sosiale mediene. Mange bedrifter oppnår dette gjennom å la mange meninger komme uredigert til orde, la ansatte få bidra på bedriftens sider og ha en konsistent bedriftsidentitet på nettet.

Gjennomsiktighet (transparency) I web 2.0-æraen oppnår bedrifter respekt ved å være åpne og gi innsyn i f.eks. forretningsmetoder, samfunnsengasjement og produktegenskaper eller tjenesteinnhold. I den sammenheng er det viktig at både positive og negative synspunkter kommer fram.


Åpenhet (Medvirkning) (engagement) Tilsvarende forventer kunder så vel som andre forretningsforbindelser at deres meninger uttrykt i sosiale medier blir hørt og tatt hensyn til. De vil ha meninger om produktegenskaper, hvordan man kan komme i kontakt med bedriften, hvordan bedriften behandler sine medarbeidere og hvordan bedriften engasjerer seg i samfunnsspørsmål. Om og hvordan bedriften vil ta inn over seg de kommentarene og rådene som kommer slik er opp til bedriften, men det er nødvendig at deltakerne i de sosiale mediene merker at de blir hørt, at neon i bedriften har lest og kommenterer deres innspill.

Rask respons (real-time response) Med utvikling har det blitt vanlig at ting er instant og vi har blitt vant til rask reaksjon (pga mobiler og andre enheter som alltid er innen rekkevidde). Tilsvarende er det nødvendig med rask reaksjon på hendelser på sosiale medier. F.eks. bør en Twittermelding fra en misfornøyd kunde behandles og besvares raskt, for å unngå viral spredning av misnøye. Riktig behandlet kan selv negative meldinger gi positiv effekt for bedriften, når man viser at bedriften er oppmerksom i nettsamfunnet.

Langsiktighet (long-time view) En av de viktigste effektene av bruk av sosiale medier I bedriftens kommunikasjon er å bygge troverdighet og tillit til bedriften, faktorer som igjen har stor betydning for forretningssuksessen. Dette tar tid, og krever lengre planhorisonter enn tradisjonelt fokus på tidsbegrensete markeds- og produktkampanjer. Samtidig gir de sosiale mediene mulighet til å knytte tettere og mere permanente relasjoner med kundene, gjennom fellesskap på sosiale medier, f.eks. som Facebook fans og følgere på Twitter (followers). Slike langsiktige relasjoner, med tilgang til en mengde publikumsdata, gir nye og bedre muligheter til mange forskjellige målrettede, forretningsbestemte anvendelser av kombinasjoner av disse dataene.

Dette er hentet fra leksjonen "Forretningsmessig bruk av sosiale medier" av Thor O. Olsen.

I arbeidsbloggen til Opera Softwares desktop team kan vi se at de har ganske hyppig aktivitet. Den er rettet mot et jobbmiljø som vil ta nytte av mulighetene sosiale media gir, for intern kommunikasjon. Grunnen er nok at mange jobber distribuert og dette fungerer som en kommunikasjonskanal for utviklere og testere. Den er riktignok åpen for alle som vil kikke inn eller følge med (gjennomsiktighet). Hele bloggen såvel som prosjektene og utviklingen de driver med har mye og tjene på disse forventningsfaktorene (rask respons). Den vil motvirke taushet med åpenhet i bedriften, men innenfor arbeidsområdet. Den vil engasjere og holde seg uformell hvilket legger til grunn for arbeidsmiljøet (troverdighet). Langsiktigheten opprettholdes ved at bloggen er et fint verktøy for å holde god oversikt over kommunikasjonen og hva som ble gjort ved ulike versjoner av det de utvikler. Dette var alt jeg fikk tid til..

1 kommentar:

  1. Bra eksempel på blogg :) Hadde litt problemer med å finne et godt eksempel selv. Ida:)

    SvarSlett