tirsdag 9. oktober 2012

Ø3.04 Virksomheters bruk av Facebook



Da Facebook ble en arena for sosial omgang privat med venner og bekjente anså ikke de fleste virksomheter at denne typen sosiale medier var relevant for deres virksomhet. Dette var noe for studenter og fritid. Realiteten er en helt annen idag.


Etterhvert ble virksomhetene oppmerksom på at Facebook var plassen for å promotere seg selv og det gratis! Man kunne enkelt få kontakt med kunder via henvendelser eller generelle tilbakemeldinger. I dag blir det ansett som dårlig markedsføring hvis en virksomhet ikke befinner seg på Facebook uavhengig av hva det måtte være. Virksomheter kan gå glipp av store muligheter :

  • Promotere virksomheten og merkevare(r)
  • Tett kontakt med kunder
  • Drive kundeservice og relasjonsbygging
  • Følge med konkurrentenes bevegelser
  • Lytte til målgruppen
  • Drive aktiv og gratis markedsføring



Fremgangsmåten for en ny bedrift som vil på Facebook :

  1. En oversiktlig og god Facebook side med relevant informasjon er utrolig viktig. Profilbilde og "cover" må velges nøye og man bør ha en god beskrivelse av virksomheten.
  2. Legg en strategisk plan. Så nå har vi laget en Facebook side, hva nå? Det å være på Facebook med bedriften bør inkluderes i markedsplanen og ikke anses som en bonus til annen markedsføring. Bedriften må vite hva den vil oppnå med siden.
  3. Skaff følgere på den korrekte måten. Joda, man kan skaffe mange følgere hvis man markedsfører med sleipe metoder, tagger seg inn i andre større virksomheter eller modifiserer litt på infoen om bedriften. Sannheten er at sosiale medier slår hardt tilbake når man først velger å gå den veien. Prøv derfor heller med moderert og korrekt tagging, jevne oppdateringer og spre ordet om at bedriften finnes på Facebook.
  4. Åpen dialog - dette er kjerneverdien i Facebook og en verdi som virkelig må benyttes på den korrekte måten. Man ønsker som regel å oppnå god og åpen kommunikasjon med sine kunder. På Facebook må man godta dette uavhengig om det er god eller dårlig feedback. Ærlighet spiller en større rolle enn en ren vegg, vasket for diskusjon, personlighet og sannhet. Mange virksomheter feiler med dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar