tirsdag 23. oktober 2012

Ø4.03 Virksomheters bruk av måleverktøy


Hvorfor & hva bør virksomheter måle nettrafikken?

Et nettrafikk-analyseverktøy kan gjøre mye for en virksomhet. Det er viktig for virksomheten å forstå, tolke og bruke informasjonen man får servert av f.eks. Google Analytics. 



  • Besøk
  • Treff
  • Søk
  • Henvisninger (effekt)
  • Populært innhold eller sider 
  • Gj.snitts tid på siden
  • Nye besøk
  • "Flukt" (% av besøkere som bare er inne på startsiden - bouncerate) 


Det er viktig å se korrelasjonene mellom målene. Overfokus på besøk eller treff betyr ikke at siden er populær. Besøkerne kan for eksempel eventuelt bare ha vært innom startsiden og ikke sett nærmere på hva nettstedet tilbyr. Tiden inne på nettstedet og hva som er fokus for besøkerene er også viktig i denne sammenhengen. Ting blir klarere i sammenheng med andre målinger. Trender i besøksmengden er også viktig å identifisere og hvorfor det varierer.

Uten metode og forsøk på basis av den empiriske dataen er analyseverktøyet ubrukelig. Man må faktisk bruke informasjonen og ta valg av konsekvens for endringer. Om nettstedet trenger en overhaling, mindre endringer eller rett og slett bør skifte domene for søk.
Virksomheter kan ha forskjellige målsetninger med nettprofilen sin. Organisasjoner vil tiltrekke publisitet til sine kjernesaker og engasjere folk, netthandel vil kapre kunder og ehandel, SMB vil kanskje bare gjøre kontaktinformasjonen sin tilgjengelig eller for eksempel generell informasjon om sine tjenester, osv.

Introduksjon til å tolke og handle etter målingene :



Målene og hensiktene med nettstedene deres er kanskje forskjellige, men nettrafikk er et gode de alle ønsker. Unntaksvis om trafikken blir for stor (for mange besøkere og nettstedet kneler), eller noen initierer DDoS-angrep mot de (tjenestenektangrep - som krøpler båndbredden slik at nettstedet blir utilgjengelig).

Webinar om å oppnå målene gjennom Google Analytics :




Med nettrafikk-analyseverktøyet kan bedrifter endre en dårlig utvikling med lave besøkstall og lite forespørsel. De kan analysere seg frem til hva som må gjøres og hvilke deler av nettstedet som bør endres. Informasjon om hvor ifra og hvem deres besøkende er interessant for virksomheter. Hva besøkere gjør inne på nettstedet deres. Hvilke elementer av nettstedet som har appell eller tiltrekkingskraft. Det kan gi innsikt om deres posisjon ovenfor kunder, partnere og andre interessenter. Det kan avsløre hvordan markedsføringskampanjer har gått.

Hvordan skal virksomhetene bruke dette verktøyet? 

For nettbutikker vil det være avgjørende og måle besøkeres atferd inne på nettstedet. Hvorledes de opptrer i forhold til kampanjer, tilbud, konkurranser, og navigasjon (er ting vanskelig å finne?). Hva har påvirkning på salg?

I Google Analytics kan man aktivere ehandelstracking. Det vil gi tilgang på analyse vedrørende kundene, transaksjoner og ROI (Return-On-Investment). Enkeltvis for hvert kundescenario eller "en masse".

Her er en kort innføring i ehandelsfunksjonen :



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar